Het aantal coronabesmettingen schiet omhoog. De gevreesde ‘tweede golf’ is inmiddels realiteit. Zijn scholen voorbereid op deze tweede lockdown en kan het thuisonderwijs soepel van start? Hoe kunnen scholen voorkomen dat ze opnieuw moeten improviseren?
Er zijn diverse modellen voor corona-proof onderwijs, veelal een combinatie van klassikaal en digitaal. Want zelfs al blijft een lockdown uit, dan nog staan scholen voor een uitdaging. Wat doe je met leerlingen die langdurig afwezig zijn, door coronabesmettingen in de familie of vanwege een verdachte verkoudheid? En hoe dicht je het gat van docenten die in afwachting van hun testuitslag niet voor de klas kunnen staan? Scholen willen hoe dan ook voorkomen dat leerlingen een (extra) leerachterstand oplopen. Goed ingericht hybride onderwijs kan hierbij helpen.
Hybride onderwijs
Veel scholen hebben er in de afgelopen maanden al ervaring mee opgedaan: hybride onderwijs waarbij lessen deels thuis en deels in de klas worden gevolgd. Er zijn verschillende scenario’s mogelijk. Sommige scholen houden zich zo veel mogelijk het rooster, waarbij de lessen via een livestream ook digitaal te volgen zijn. Op het Dorenweerd College uit Doorwerth zijn bijvoorbeeld veel klaslokalen al zo ingericht dat er makkelijk geschakeld kan worden naar online lesgeven.
Leerdoel centraal
Een andere optie is ‘het leerdoel centraal zetten’. Hierbij werkt een school met digitale studieplanners en de klassikale lessen worden losgelaten. Met korte digitale instructies gaan leerlingen zelf met de stof aan de slag. Ook het Picasso Lyceum in Zoetermeer werkt vanuit leerdoelen en bereidt zich voor op hybride onderwijs, waarbij thuisonderwijs afwisselend meer of minder aan de orde is. Het klassikale rooster is zoveel mogelijk teruggebracht en docenten begeleiden leerlingen bij zelfstandige verwerking van de stof.
Belang van ICT
Tijdens de eerste lockdown kwam de digitalisering van het onderwijs in een stroomversnelling. De mogelijkheden van ICT worden ook nu nog volop benut. Op basisschool Futura gaan de kinderen na een gezamenlijke instructie op hun eigen niveau aan de slag op iPads. Bij een eventuele lockdown zijn zij al voorbereid op deze manier van onderwijs. Randvoorwaarden zijn voor alle leerlingen een eigen laptop of iPad met microfoon en webcam, toegang tot internet en de elektronische leeromgeving (elo) van de school. Kennisnet ontwikkelde een stappenplan: wat te doen als de scholen dicht moeten? ICT speelt daarin een sleutelrol. Is dit op orde dan is het zaak de ict-voorzieningen zo in te richten dat leerlingen ook vanuit huis kunnen werken. Een aantal uitgeverijen, waaronder Malmberg, heeft besloten onderwijssoftware thuis toegankelijk te maken. Samenwerken vanuit huis kan bijvoorbeeld met deze digitale tools.
Blended learning
Lockdown of niet, digitaal onderwijs biedt kansen. Blended learning is een mix van digitaal onderwijs, klassikaal onderwijs en lesstof op papier. Het biedt de leerkracht handreikingen om tot een onderwijsaanbod te komen dat zo goed mogelijk aansluit bij de behoeften van het kind. ICT is daarmee, in een ideale onderwijssituatie, een middel om het onderwijsrendement te vergroten. Bij een volledige lockdown neemt het belang van ICT als onderwijsmiddel alleen maar meer toe. In een hybride vorm, waarbij de lessen deels klassikaal en deels vanuit huis plaatsvinden, kan blended learning ervoor zorgen dat leerlingen de lesstof optimaal kunnen verwerken. Door bij hybride onderwijs blended learning slim in te zetten, kun je als docent je tijd ook effectiever indelen en zo meer ruimte over te houden voor begeleiding op afstand.
Ben jij voorbereid op een tweede lockdown? Laat een reactie achter via het formulier.