Home » Zo beleven leerlingen en docenten de Dag van de Literatuur

Zo beleven leerlingen en docenten de Dag van de Literatuur

Roman Zafiri is reporter tijdens de Dag van de Literatuur

Bron afbeelding: Foto: Koen van Assema

Afgelopen maart vond de achttiende editie van de Dag van de Literatuur plaats. Een dag waarop leerlingen worden ondergedompeld in de wereld van de Nederlandstalige literatuur. De redactie van Onderwijs van Morgen is erg benieuwd hoe leerlingen én docenten de dag hebben ervaren. Dat vroegen we aan Roman Zarifi, vwo-5-leerling op het Newmancollege in Breda en zijn docent Nederlands Cecileke Cortie.

‘De boekenmarkt was drukbezocht, fantastisch om te zien!’

Roman Zarifi

Roman, wat vond jij het leukste aan de Dag van de Literatuur?

‘Ik vond de dag fantastisch. Literatuur is heel breed. Volgens mij is het alles wat te maken heeft met het spelen met letters. Die letters vormen woorden en brengen passie en emotie over. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van zang, gedichten en verhalen. Dat zag je allemaal terug op het festival. Zo was BOYBAND, de literaire boyband er ook. Door middel van muziek brengen zij poëtische woorden over. Ik vind het inspirerend om al die verschillende vormen van literatuur te zien en te herkennen hoe ze in ons dagelijks leven zijn verweven. En ik vond het mooi om zoveel jongeren te zien die interesse in literatuur hebben. Op de boekenmarkt waren zoveel leerlingen dat je bijna niet meer kon lopen.’

Je was reporter op het festival. Hoe vond je dat?

‘Het was leuk om iets totaal nieuws te doen. Als videoreporter stond ik heel dicht bij de schrijvers. Van tevoren leek me dat spannend. Als ik lees, dan kom ik in de wereld van de schrijver. Door de ontmoetingen zie ik dat zij ook gewoon mensen zijn. Het liet me inzien dat je altijd een gesprek met iemand aan kan gaan. Sociaal contact ontbreekt vaak in onze materiële wereld, maar probeer de mensen in je dagelijks leven gewoon eens aan te spreken.’

Dag van de Literatuur

Tijdens de Dag van de Literatuur krijgen leerlingen een kijkje in de wereld van de Nederlandstalige Literatuur. Het is een tweejaarlijks festival speciaal voor havo- en vwo-bovenbouwleerlingen én voor mbo-studenten. Een dag vol inspirerende schrijversgesprekken, talkshows gehost door leerlingen, voorleessessies, spoken word, film, dans en muziek. Ruim dertig prominente en opkomende Nederlandstalige auteurs waren aanwezig.

Wat wil je docenten Nederlands die dit artikel lezen meegeven over literatuur?

‘Staatssecretaris van Cultuur en Media Gunay Uslu vertelde op het festival dat lezen de beste investering is in jezelf. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ik denk dat het aan jongeren zelf is om dat te ontdekken. Als docent moet je niet te veel aandringen: geef je leerlingen de ruimte om zelf te ontdekken. Ik heb een passie voor literatuur. Zo zit ik ook bij de leesclub op school. Maar niet iedereen is een lezer en dat is niet erg. De Dag van de Literatuur laat verschillende manieren zien om met taal bezig te zijn. Als je talent niet bij lezen ligt, dan vast wel bij iets anders. Als docent moet je stimuleren om dat te ontdekken.’

En Cecileke, hoe heb jij de dag als docent ervaren?

‘De Dag van de Literatuur is een superleuk evenement. Het was de vierde keer dat ik er was en ik word er altijd heel blij van. Het goedgevulde programma kent een fijne afwisseling met leuke activiteiten. Van talkshows en voordrachten tot aan een escape room en een fotobooth. De voordrachten in de kleinere zalen zijn heel intiem. Ik ben met leerlingen uit de leesclub, die ik begeleid, naar het festival geweest. Zij konden daar vragen stellen aan de schrijvers waarvan we boeken hebben gelezen. Zo komt literatuur heel dichtbij. En het inspireert mijzelf ook altijd om schrijvers te zien.’

Inspireert de Dag van de Literatuur ook voor je lessen Nederlands?

‘Zeker. Ik lees regelmatig voor in mijn klassen. Niet alleen in de onderbouw, maar ook in de bovenbouw. Veel leerlingen vinden op deze leeftijd lezen niet leuk. Maar door lezen klassikale aandacht te geven en ruimte te bieden voor vragen, gaat het meer leven. Literatuur is verrijkend, maar ik ben wel een voorstander van het vrijwillige imago ervan. Daarom ga ik met de leesclub naar het festival en niet met alle leerlingen. De verplichting schiet z’n doel voorbij.’

Interview met Splinter
Foto: Chris van Houts

Heb je nog tips voor andere docenten over hoe zij literatuur kunnen behandelen in de les?

‘Het voorlezen is dus een leuke tip. Daarnaast nodigen we regelmatig schrijvers uit op school. Zo maken leerlingen die minder met lezen hebben, op een leuke manier kennis met literatuur. Verder werken wij niet met een standaard leeslijst. Ik kijk altijd met een leerling mee of ze een boek op hun lijst kunnen zetten. En ik zoek graag met ze naar een boek dat aansluit bij hun interesses en persoonlijke ontwikkeling. Ook stimuleer ik mijn leerlingen om elkaar te vertellen over de boeken die ze hebben gelezen. En natuurlijk de leesclub! Die wordt elk jaar groter.’

Bekijk de aftermovie van de Dag van de Literatuur 2023

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.