Kinderen die moeite hebben met rekenen, kunnen zich angstig en ongelukkig voelen als ze sommen moeten maken. Ze hebben ze de neiging situaties te vermijden waarin ze moeten rekenen, waardoor ze minder kans krijgen te oefenen en het probleem alleen maar groter wordt. In Aan de slag met rekenproblemen biedt orthopedagoog Marije van Oostendorp praktische tips om deze leerlingen te begeleiden. Drie vragen en antwoorden over rekenproblemen.
Waarom is materiaal onmisbaar bij het leren rekenen en het aanpakken van rekenproblemen?
Door materiaal te gebruiken wordt duidelijk wat een bepaalde hoeveelheid of som betekent. Verder kun je ermee laten zien dat je de hoeveelheid vijf zowel met vijf blokken kunt maken als met vijf poppetjes of vijf auto’s. Het inzicht dat met verschillende materialen dezelfde hoeveelheid kan worden samengesteld, is belangrijk voor een goed getalbegrip. Het is handig om in elke klas een doos te hebben met spullen die hierbij kunnen worden ingezet. Voorbeelden hiervan zijn Multibase Arithmetic Blocks (MAB-materiaal), dobbelstenen en getalkaarten met enen, tienen, honderden en duizenden.
Waar moet je op letten als je vermoed dat een kind rekenproblemen heeft?
Kinderen die moeite hebben met rekenen vinden rekenen vaak niet leuk. Tijdens de opdrachten en oefeningen is het erg belangrijk om deze leerlingen goed te observeren. Het gaat er immers niet alleen om of een kind een goed antwoord geeft, maar vooral ook om hoe het kind tot dat antwoord komt. Goed kunnen rekenen betekent behalve foutloos opgaven maken ook beschikken over correcte oplossingsstrategieën. Voorbeelden van observatiepunten:
- Gebruikt de leerling vingers?
- Hoe is het tempo?
- Maakt de leerling fouten?
- Corrigeert de leerling zichzelf?
- Begrijpt de leerling de opdracht?
- Hoe is de motivatie?
Noot: soms valt tijdens het werken op dat een kind moeite heeft om instructies te begrijpen of te onthouden of om de aandacht bij de taak te houden. Het is zaak om in eerste instantie na te gaan of deze problemen zich tot het rekenen beperken of dat ze van algemener aard zijn. In het laatste geval kan overwogen worden een aandacht- en/of geheugenonderzoek te doen.
Hoeveel tijd moeten kinderen besteden aan rekenen?
Iedere leerling moet eigenlijk elke schooldag een uur rekenen. Het is logisch dat een leerling die moeite heeft met rekenen snel afgeleid is en vaak vastloopt. Maar als de leerling niet aan een uur rekenen toekomt, wordt de eventuele rekenachterstand nog groter. Kinderen met rekenproblemen moeten bovenop de vijf uur per week nog één uur extra aan rekenen besteden. Hierin kunnen bijvoorbeeld herhalingsopdrachten worden gemaakt van de weken ervoor: redactiesommen, automatiseringsopdrachten of oefeningen op de computer.
Meer weten?
Wil je meer weten over kinderen met rekenproblemen en de juiste rekenzorg? Lees dan het boek Aan de slag met rekenproblemen van Marije van Oostendorp. Lees ook de eerder op OVM verschenen artikelen over dit thema:
- Obstakels voor leerlingen met dyscalculie of rekenproblemen
- Helder rekenen met breuken
- Hoe leer je kinderen rekenen met een efficiënte strategie?
- De Grote Rekendag: uit verhouding
Heb jij een tip of vraag met betrekking tot rekenproblemen bij kinderen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.