De oriëntatie op een nieuwe methode is iets waar je de tijd voor wilt nemen. Veel teams en vaksecties beginnen al in het najaar met dit traject, dus bijna een jaar voor het eerste gebruik. Je kunt natuurlijk zelf een lijst van criteria opstellen, of je maakt gebruik van bestaande hulpmiddelen van o.a. Malmberg. We zetten een aantal handige tools en checklists voor je op een rij.
Het is even wat werk, maar de beste afweging maak je door de belangrijkste wensen van jezelf, je collega’s, en de leerlingen op een rijtje te zetten. Pak in dit stadium ook de visie van de school erbij. Op basis hiervan kun je vaak al een shortlist maken van methodes die je in detail wilt beoordelen. In het eerder verschenen artikel een lesmethode selecteren in 3 stappen vind je tips voor een goede werkwijze van het keuzeproces.
Criteria bepalen
Daarnaast is een uitgebreide lijst van criteria, waaraan een methode moet voldoen, een handig hulpmiddel. Hiermee check je systematisch of een methode goed scoort op belangrijke wensen van jou, maar ook van je collega’s. Je kunt de checklists samen doorlopen of individueel aan de slag gaan en de resultaten naast elkaar leggen.
Primair onderwijs
De Routeplanner (Uitgeverij Malmberg) helpt jou en je collega’s om in het keuzeproces tot een weloverwogen beslissing te komen. De belangrijkste momenten van het proces komen erin terug, je ziet op een leuke en overzichtelijke wijze waar je bent in het keuzeproces. Specifiek voor taal is er de Keuzewijzer Taal. Met een checklist loop je je eigen shortlist van methodes door op verschillende criteria en ken je scores toe. Je berekent daarna zelf welke methode hoog of laag scoort op je wensen.
In het basisonderwijs en in het voortgezet onderwijs zijn meerdere onderwijsadviesdiensten actief die scholen kunnen begeleiden in het keuzetraject. Deze adviseurs zijn niet verbonden aan uitgeverijen, geven een onafhankelijk advies en kunnen eventueel het implementatietraject begeleiden. Voorbeelden hiervan zijn Cedin, Timpaan en Driestar Onderwijsadvies.
Voortgezet onderwijs
De Keuzehulp van Uitgeverij Malmberg biedt ondersteuning en geeft houvast in de zoektocht naar een nieuwe methode. De Keuzehulp is gemaakt in samenwerking met docenten uit het voortgezet onderwijs. De Keuzehulp bestaat uit 3 onderdelen:
- Routeplanner
Het visuele stappenplan laat je precies zien waar je bent in het keuzeproces. - Checklist
Met de checklist breng je eenvoudig in kaart hoe de huidige methode scoort - Criteria nieuwe lesmethode
Hiermee bepaal je samen de belangrijkste criteria voor jullie nieuwe lesmethode.
Middelbaar beroepsonderwijs
In de checklist (Uitgeverij Malmberg) voor het kiezen van een nieuwe MBO-methode kun je zelfgekozen methodes van verschillende aanbieders invullen, op een aantal criteria beoordelen en de uitkomsten vergelijken. Uiteraard is er de mogelijkheid om zelf criteria toe te voegen of voorgedrukte onderwerpen te negeren. Een taalmethode specifiek toetsen op ERK (Europees Referentiekader Taal) kan met de checklist van erk.nl.
Digitale leermiddelen
Kennisnet geeft tips bij het kiezen van digitale leermiddelen. Ook kun je bij Kennisnet vraagkaarten downloaden om de juiste vragen te kunnen stellen over digitale leermiddelen voor aanschaf.
Kosten leermiddelen
Veel scholen merken dat de leermiddelen steeds minder betaalbaar zijn. De markt van leermiddelen zit in Nederland behoorlijk op slot. Toch zijn er blijkbaar mogelijkheden om dit te veranderen. Om die reden bood Onderwijs van Morgen een live platform om met elkaar in gesprek te gaan onder begeleiding van een deskundige moderator: Dieter Möckelmann. Het verslag van deze meet-up lees je hier.
Heb je zelf tips of een handige werkwijze bij het kiezen van een methode? Laat een reactie onder via onderstaand reactieformulier.