MediaMasters: een serious game waarin kinderen uit groep 7 en 8 aan de slag gaan met de kansen en gevaren van (online) media. Door het spelen van de game, zowel klassikaal als thuis, bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid. Is jouw klas ook klaar om de strijd aan te gaan tegen duizenden andere klassen voor de titel de meest mediawijze klas van Nederland?
Dit artikel is geschreven door Sarah Hijmans, inhoudelijk producent en eindredacteur MediaMasters.
Door middel van de game ontdekken leerlingen hoe ze goed kunnen omgaan met zaken als WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws. Het hoogtepunt is de landelijke wedstrijd tijdens de Week van de Mediawijsheid, van 8 tot en met 15 november 2019, waarin duizenden klassen de strijd aan gaan om de meest mediawijze klas van Nederland te worden.
Help Jason, Boaz, Senna en Amber met hun spannende challenge
De landelijke wedstrijd bestaat uit vijf speldagen die klassikaal worden gespeeld. Elke speldag bevat een aflevering waarin Jason, Boaz, Senna en Amber – de hoofdpersonen van dit jaar – een spannende challenge aangaan. Ze hebben hierbij hulp nodig van de kinderen uit de klas. De aflevering wordt afgewisseld met vragen en opdrachten waarmee de leerlingen bits kunnen verdienen. Om extra punten te verdienen voor hun klas, kunnen leerlingen ook thuis aan de slag met leuke extra opdrachten.
De meest mediawijze klas van Nederland
De klas die tijdens de landelijke wedstrijd de meeste bits scoort, mag zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen en wint een mooie prijs. Bovendien ontvangt iedere leerling na afloop een MediaMasters-certificaat. Ook het speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs kunnen met een eigen klassement en hoofdprijs meedoen aan de game. De filmafleveringen zijn voorzien van ondertiteling en worden tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met gebarentaal.
Het hele schooljaar aan de slag met mediawijsheid
Na de Week van de Mediawijsheid biedt MediaMasters de kans om het gehele schooljaar aan de slag te gaan met mediawijsheid. Als leraar heb je inzage in hoe jouw klas scoorde tijdens de wedstrijd op verschillende thema’s zoals privacy, nepnieuws en sociale media. Wil je verder aan de slag met een onderwerp? Speel dan een extra MediaMissie over dit specifieke thema. Deze MediaMissies worden mede mogelijk gemaakt door verschillende organisaties die zich in Nederland bezighouden met mediawijsheid en zijn het hele jaar door beschikbaar: handig als je wilt aanhaken op de actualiteit of een incident in de klas.
Aan de slag met MediaMasters?
Ben je nieuwsgierig geworden of MediaMasters iets is voor jouw klas? Speel dan vanaf 17 september de voorbereidende MediaMissie en laat je klas op een laagdrempelige manier kennismaken met de game. Leerlingen krijgen dan een voorproefje op de verhaallijn en kunnen alvast oefenen met de verschillende vraagsoorten en mediawijze onderwerpen. Een mooie introductie op de landelijke wedstrijd in november! Je kunt uiteraard als leraar ook eerst zelf de Missie uitproberen. Meld je gratis aan.
De organisatie achter MediaMasters
MediaMasters is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en wordt aangestuurd door vijf toonaangevende organisaties: Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, Human, Kennisnet en de Koninklijke Bibliotheek. Bij het netwerk zijn meer dan duizend organisaties, bedrijven, zelfstandig professionals en instellingen aangesloten – allen actief op het gebied van mediawijsheid. Onze gezamenlijke missie: Nederland mediawijs.
Op OVM zullen wij regelmatig een thema uitlichten en meer informatie delen over de game.
Meer lezen?
- Mediawijsheid in het PO
- Leraar speelt unieke rol in het mediawijzer maken van kinderen
- 10 tips voor het omgaan met nieuwsmedia
Hoe besteed jij aandacht aan mediawijsheid in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.