Kinderen lezen minder naarmate ze ouder worden. Van de 7-jarigen leest 68 procent vrijwel dagelijks een boek in de vrije tijd, van de 12-jarigen is dat nog maar 35 procent. Hoe motiveer je kinderen om te lezen? Dit artikel biedt handreikingen waarmee je kinderen aan het lezen krijgt én houdt.
Lezen is belangrijk. Wie veel leest, kan zich beter inleven in anderen en legt makkelijker nieuwe contacten. Vaardige lezers vinden sneller een baan, verdienen een hoger salaris en hebben een beter uitzicht op een succesvolle loopbaan. Hoe vaker je leest, hoe vaardiger je wordt. Je woordenschat breidt zich uit en je taalontwikkeling verbetert. Zo wordt het ook steeds leuker om te doen. Maar wat als je het lastig of niet leuk vindt? En je daarom niet snel voor je plezier een boek zal lezen? Je woordenschat en taalvaardigheid nemen daardoor af, waardoor lezen nog lastiger of minder leuk wordt.
Maak tijd vrij voor lezen
Vrij lezen is een effectief middel om leerlingen enthousiast te maken om een boek te pakken. Tegelijkertijd maken leerlingen dan ‘leeskilometers’ – veel lezen is van groot belang voor de woordenschat en taalontwikkeling. Kinderen lezen in een boek dat ze zelf gekozen hebben. Rooster er vanaf groep 4 minstens een kwartier per dag voor in. Met de volgende vier tips zorg je ervoor dat de kinderen in je klas met plezier (meer) gaan lezen:
1. Zorg voor een gevulde en gevarieerde schoolbibliotheek
Kinderen die kunnen kiezen uit een breed boekenaanbod, lezen meer en met plezier. Zorg daarom voor een rijk aanbod in de schoolbibliotheek: naast fictie ook (verhalende) non-fictie, strips, graphic novels, tijdschriften, enz. Hier lees je meer over de inrichting van de schoolbieb. Ga je nieuwe boeken aanschaffen? Laat kinderen dan meedenken. Let er ook op dat je het aanbod op een aantrekkelijke manier presenteert: zet boeken bijvoorbeeld zo neer dat ook de voorkant te zien is.
2. Introduceer nieuwe boeken
Presenteer regelmatig boeken aan de klas. Dat hoeft echt niet langer dan vijf minuten te duren. Laat het boek zien, vertel er kort iets over en lees eventueel een stukje voor. Maak de kinderen zo nieuwsgierig, dat ze het boek daarna zelf willen ontdekken.
3. Werk met verwerkingsactiviteiten
Daag kinderen uit om mondeling of schriftelijk te reageren op de boeken die ze hebben gelezen. Voorbeelden van verwerkingsactiviteiten zijn: ‘Teken een strip van zes plaatjes over het boek’, ‘Maak een nieuwe omslag die de inhoud van boek goed weergeeft’ en ‘Lees een prentenboek, bereid het voor en ga het op een interactieve manier voorlezen in de onderbouw’.
4. Organiseer een boekenkring
In een boekenkring praat je samen met de kinderen over de gelezen boeken. Laat de kinderen leeservaringen uitwisselen. Als leerkracht leid je het gesprek en stel je vragen over de beleving van het verhaal, de inhoud, de personages, de auteur, enz. Je kunt hierbij ook gebruikmaken van deze handige praatkaartjes.
Verder lezen
Natuurlijk kun je in de klas nog veel meer doen op het gebied van leesbevordering. Sluit bijvoorbeeld aan bij bestaande projecten als de Kinderboekenweek, Kinderjury en de Nationale Voorleesdagen. Via de Stichting Lezen kun je een eigen leesplan maken. Of lees dit OVM-artikel over leesbevordering. En hier lees je meer over leesbevordering bij jongens, die over het algemeen anders en minder vaak lezen dan meisjes.
Hoe krijg jij de kinderen in je klas met plezier aan het lezen? Welke leesbevorderingsactiviteiten organiseer jij? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.