Door middel van coaching laat je mensen hun mogelijkheden benutten en maximaliseer je hun prestaties. Als coaching een grote rol zou krijgen in verbeteren van het leerproces op jouw school, wat zou er dan gebeuren? En hoe kun je coaching ontwikkelen op je eigen school? Daarover lees je meer in dit artikel.
Het is belangrijk om coaching niet te zien als een extraatje of wéér een nieuw initiatief. Vraag je af: Waar worden de belangrijke gesprekken nu al gehouden? Hoe kunnen we een coachingsbenadering gebruiken om deze gesprekken effectiever en prettiger te laten verlopen? Alleen kwalitatief goede coaching, gericht op oplossingen en een gewenste toekomst, zorgt voor verbetering van de school.
Investeren in coaching kost tijd
Coaching is niet het enige antwoord op het verbeteren van de schoolpraktijk. Ook training, mentorschap en het aanbod van andere professionele ontwikkelingsmogelijkheden spelen een rol. Vaak is de eerste stap het vaststellen van de integriteit van coaching binnen de school: wat bedoelen wij met coaching? Het is essentieel dat het hele team de voordelen ervan inziet. Mensen daarvan overtuigen kost de nodige tijd. Je moet iedereen de kans te geven een training te volgen en succeservaringen op te bouwen. Zo kun je steeds meer collega’s betrekken bij het proces.
Past coaching bij onze schoolcultuur?
Om erachter te komen of coaching op dit moment bij je schoolcultuur past, moet je uitzoeken waarom je het wilt ontwikkelen. Wat hoop je ermee te bereiken? Hoe verhoudt coaching zich tot training en mentorschap? Onderzoek ook hoe je coaching een plaats geeft binnen de school. Welke stijl en benadering kies je? Welke mensen kunnen coach worden? En hoe? Welk contact hebben mensen met de coaches? Wie bepaalt dat? En hoe zit het met vertrouwelijkheid? Hoe herken je wat de impact van positieve coaching is op de ontwikkeling van het team?
Individuele coaching
Bij individuele coaching ondersteunt een getrainde coach docenten en schoolleiders bij individuele ontwikkelingsvraagstukken. Bijvoorbeeld: de eigen lespraktijk of hoe je een team kunt leiden. Je kunt het ook toepassen bij leerlingen (bijvoorbeeld om hun gedrag en/of leerresultaten te verbeteren) en bij ouders (bijvoorbeeld voor een betere samenwerking met de school).
Duocoaching
Bij duocoaching werken twee collega’s samen aan bepaalde ontwikkelingsonderwerpen, bijvoorbeeld dezelfde thema’s die vanuit verschillende perspectieven belicht worden. Of iedere leraar richt zich op zijn eigen ontwikkelingsdoel. In dit model is iedere leraar om de beurt coach en gecoachte. Synchrooncoaching is ook een vorm van duocoaching.
Coachingsdriehoek
Om coaching een plek te geven binnen je school, kun je gebruikmaken van coachingsdriehoeken. Je werkt dan in drietallen aan coaching:
- A coacht B op een onderwerp naar keuze. Wordt door C gecoacht op coachingskwaliteit.
- B wordt door A gecoacht op een onderwerp naar keuze. Coacht C op de kwaliteit van het coachen van A.
- C coacht A op de kwaliteit van het coachen door B. Wordt door B gecoacht op de kwaliteit van het coachen van A.
De teams van drie kun je op allerlei manieren samenstellen: op basis van leerfase, sectie, ervaring, kennis van het onderwerp, enz. Kies in ieder geval voor teams die het beste passen bij de doelstelling voor het ontwikkelen van coaching in de school.
Verder lezen?
Dit artikel is gebaseerd op het pocketboekje Coachen op scholen van uitgeverij Bazalt. Lees ook hoe je kunt leren van en samen met collega’s. En in dit eerder op OVM verschenen artikel lees je nog meer over de leraar als coach.
Op welke manier speelt coaching een rol op jouw school? Deel je tips en ervaringen via onderstaand reactieformulier.