Goed kunnen reflecteren op het functioneren van leerlingen is een essentiële vaardigheid voor iedere docent. Daarnaast wordt ook van leerlingen verwacht dat ze in staat zijn te reflecteren op hun eigen leerproces. Maar hoe reflecteer jij als docent op jouw eigen prestaties?
Wie reflecteert, groeit. Of je nu leerling bent of zelf voor de klas staat. Het is dan ook goed om bewust om te gaan met reflectie. Dit doe je bijvoorbeeld door er echt een moment van te maken. Zet het echt in je agenda als activiteit in plaats van iets dat je tussen de bedrijven door doet, of maak er een maandelijks terugkerend item van. Daarnaast kun je gebruikmaken van de STARR-methode, wat staat voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie.
Je gaat bij de STARR-methode als volgt te werk:
Situatie: Wat was de situatie? Waren er meer mensen bij betrokken? Waar speelde de situatie zich af?
Taak: Welke rol speelde jij daarbij? Had je bijvoorbeeld een specifieke taak of verantwoordelijkheid?
Actie: Hoe reageerde je op deze situatie? Hoe heb je het aangepakt en/of opgelost?
Resultaat: Wat was het resultaat van je handelen? En hoe reageerden anderen hierop?
Reflectie: Ben je tevreden met het resultaat? Waarom wel/niet? En wat zou je de volgende keer anders aanpakken?
Reflecteren op positieve ervaringen
Waarschijnlijk ben je geneigd alleen op jezelf te reflecteren wanneer er iets minder goed is gegaan. Dit is een denkfout. Het is namelijk minstens zo belangrijk om op jezelf te reflecteren wanneer je iets onwijs goed hebt gedaan. Heb je een fijn gesprek gevoerd met een leerling of ouder? Of heb je dat ene, langdurige project met succes afgerond? Vergeet ook daar niet bewust bij stil te staan. Good job! Waardoor verliep dat gesprek eigenlijk echt op rolletjes? En kun je datgene wellicht vaker gaan toepassen?
Hoe reflecteer jij op jouw eigen functioneren? En doe je dat geregeld of juist sporadisch? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.