Dit artikel is eerder verschenen op Onderwijs van Morgen.
Onderscheid jezelf van anderen en word die ene docent die leerlingen zich jaren later nog steeds positief herinneren. Welke eigenschappen heb je daarvoor nodig? En wat vinden leerlingen belangrijk? Daarover lees je meer in dit artikel. Ook lees je hoe alleen al een goede introductie het verschil kan maken.
Ga in je hoofd eens terug naar de tijd dat je zelf leerling was. Van welke docent heb jij het meest geleerd? Ik denk gelijk aan mijn docent Nederland. Die gaf nooit les uit het lesboek, maar vanuit de gedichten en verhalen die hij voorlas. Ook denk ik aan mijn lerares Latijn. Bij haar in de klas heerste altijd orde. Vol vertrouwen stond ze voor de klas. En ze was streng, maar leerde ons – altijd enthousiast en met humor – veel meer dan in onze boeken stond.
Eigenschappen van een goede docent
De eigenschappen die deze docenten met elkaar gemeen hadden? Enthousiasme, liefde voor het vak, betrokkenheid bij iedere leerling en ze waren in staat orde in de klas te houden. Online vind je ook allerlei eigenschappen die je nodig hebt om een goede docent te worden, bijvoorbeeld in dit artikel: ‘structuur, duidelijkheid, humor, complimenten geven en vooral positief zijn’. Volgens Bart Ongering, beter bekend als Meester Bart, moet je vooral dichtbij de leerling staan: ‘Lesgeven gaat niet alleen om de inhoud, maar draait voor een groot deel om het persoonlijk contact.’
Dit vinden leerlingen belangrijk
Leerlingen vinden een goede docent voor de klas heel belangrijk: ‘Die ziet meteen waar leerlingen behoefte aan hebben.’ Ook moet de docent aardig zijn en humor hebben, maar mag hij ook best een beetje streng zijn. Een goede docent houdt orde en scheert leerlingen niet over één kam. Leerlingen willen graag een betrokken docent die oprecht geïnteresseerd in hen is. Hij moet plezier hebben in zijn vak, betrouwbaar zijn en zich aan afspraken houden. Daarnaast koppelt een goede docent de lesstof aan de actualiteiten, maakt hij leerlingen duidelijk waarom je iets moet leren en zorgt hij voor variatie in leervormen.
Zo maak je jezelf onvergetelijk
Je kunt je als docent dus onder meer onderscheiden met een opvallende introductie. Zo vergroot je de kans op een echte connectie met leerlingen. Vooral wanneer je dichtbij je leerlingen wilt staan, is dat erg belangrijk. Alleen je naam is daarbij niet voldoende. Bedenk zelf maar eens: Welk bijzonder feit kun jij je nog herinneren van de laatste collega die zich aan je heeft voorgesteld? Wie meer vertelt dan alleen zijn naam en zijn functie, maakt zichzelf al gauw onvergetelijk.
Zo zorg je voor een onderscheidende introductie:
- Vertel meer dan je naam en je functie. Natuurlijk hoef je niet je hele privéleven aan leerlingen te vertellen. Maar: een hobby benoemen is bijvoorbeeld altijd leuk. En bedenk eens wat jouw baan zo bijzonder maakt en wat je er precies zo leuk aan vindt. Waarin verschil jij van andere docenten? Hoe benader jij de leerlingen?
- Vraag mensen om je heen om input. Het kan best lastig zijn om je eigen kwaliteiten te benoemen of uit te vergroten. Gelukkig kunnen familie en vrienden dat veel beter. Vraag hen daarom eens wat ze bijzonder aan jou vinden.
- Zorg voor voldoende zelfvertrouwen. Vertellen waar jij gelukkig van wordt of waarin jij uniek bent, kan best ongemakkelijk zijn. Met name omdat het zo persoonlijk is. Zorg er daarom voor dat je met voldoende zelfvertrouwen voor de klas staat. Dan kunnen leerlingen het niet tegen je gebruiken – mochten ze daar überhaupt al op uit zijn.
- Vraag om feedback. Oefen je nieuwe introductie voor enkele mensen die je goed kent. Dat mogen natuurlijk ook collega’s zijn. Vraag een paar dagen later wat ze zich er nog van herinneren. Zo kom je erachter wat je nog kunt verbeteren of waarmee je die onuitwisbare indruk achterlaat.
Verder lezen op OVM:
Onderzoek: top 5 kwaliteiten van effectieve docenten
10 tips om een betere docent te worden
Tevredenheid: wat vinden leerlingen belangrijk?
Over welke bijzondere eigenschappen beschikte de docent die jij je nog het best kunt herinneren? Praat mee op social media.