Het zijn moeilijke tijden als we kijken naar ons onderwijs, met het oog op alle bezuinigingen. Maar waar bij ons bezuinigd wordt op het onderwijs, kiezen ze in Zuid-Korea een hele andere route. Er wordt maar liefst 2 miljard dollar geïnvesteerd in het onderwijs.
In mijn vorige artikel schreef ik al over het experiment van het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam om de leerlingen op tablets te laten werken, in plaats van ze met een rugtas vol educatieve kilo’s elke ochtend richting de schoolbanken te sturen.
In Zuid-Korea zien ze deze nieuwe manier van lesgeven ook wel zitten. Wat heet; in 2015 dienen alle papieren boeken uit de scholen verdwenen te zijn en wordt er enkel lesmateriaal aangeboden op een tablet, zo meldde ABC News. Niet alleen het lesmateriaal zelf wordt gedigitaliseerd. Ook moet het mogelijk worden om de lessen vanuit huis te volgen als je door welke reden dan ook verhinderd bent om naar school af te reizen, of als je eens een lesje over de landgrens mee wil pakken.
Nu is het natuurlijk een feit dat Zuid-Korea voorop loopt op technologisch gebied. Dit is ook terug te zien in de mate waarin de jongeren informatie tot zich kunnen nemen. Uit wereldwijd onderzoek blijkt namelijk dat de Zuid-Koreaanse jongeren verreweg het beste in staat zijn om informatie op te nemen die afkomstig is uit digitale bronnen.
Is dit initiatief van Zuid-Korea er één om maar vooruit te blijven lopen op de rest? Of is het een noodzakelijke ontwikkeling waar je niet vroeg genoeg mee kan beginnen?