Home » Lees voor je leven

Lees voor je leven

We weten natuurlijk al langer dat lezen goed voor je is. Maar een onderzoek van Oxford heeft dit nu wel heel duidelijk aan het licht gebracht. Wanneer je leest op je 16e heb je een significant grotere kans op een succesvolle baan in de toekomst. Lezen is overigens de enige buitenschoolse activiteit die je kansen op succes vergroot. Sporten, socializen, musea of galerieën bezoeken heeft weinig zin. Althans, wat betreft je perspectief op een geslaagde carrière. Het is duidelijk een issue op dit moment.

 

De site van Reading is Fundamental – de organisatie die zich inzet om hun visie te bewerkstelligen, om alle kinderen toegang tot boeken te laten verkrijgen en de vreugde en waarde van het lezen te laten ontdekken – is niet voor niets genomineerd voor een Webby Award. Nu hoor ik vaak kritische geluiden in mijn omgeving van mensen die menen dat alle nieuwe gadgets en technologie – dus de digitalisering van de samenleving – er verantwoordelijk voor zijn dat er steeds minder gelezen wordt. Zelf zie ik dit echter niet zo, ik zie het liever als een kans.

DigiLife
Neem bijvoorbeeld nou eens het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam. Die zijn vorige maand gestart met een experiment om het lesboek helemaal te vervangen door de iPad. Wat zou ik dat ideaal gevonden hebben in mijn tijd. Me niet meer een breuk hoeven sjouwen aan al die loodzware schoolboeken. Wat de leerlingen zelf ook al aangeven, is het grote voordeel dat je alle boeken bij elkaar hebt: “Zo kan ik in de bus ook nog even leren”. We zien in dit specifieke experiment al dat de uitgevers de boeken voorzien van licenties, die aan het einde van het schooljaar weer verlopen. Net als eigenlijk het geval is met de hardcopy boeken, die lever je ook aan het einde van het schooljaar weer in. Maar dit is nog lang niet het einde, dit is slechts een begin. Je kunt straks boeken aan elkaar uitlenen, direct een overzicht krijgen van je vrienden en wat zij graag lezen, boeken direct aan iemand aanbevelen, nieuwe boeken ontdekken aan de hand van de discussie die ze online hebben opgeleverd, allemaal mogelijkheden die niet ondenkbaar zijn.

Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is dat ik de digitalisering van de jeugd niet zie als een bedreiging, maar als een kans. Het wordt alleen maar makkelijker om aan boeken te komen, nieuwe titels te ontdekken, elkaar te stimuleren om te lezen en om je persoonlijke bibliotheek overal mee naartoe te nemen. Dus ik denk dat we alle ontwikkelingen op dit gebied moeten omarmen en in kunnen zetten om de jeugd aan het lezen te krijgen, zowel op educatief als op recreatief niveau.

Een inspirerend filmpje over het nieuwe lezen ziet u bovenaan bij dit artikel.

 

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.