Calvin Klein Jeans zet ze op billboards, in Japan zijn ze niet meer uit het straatbeeld weg te denken, en hier in Nederland kom je ze tegen op treinkaartjes. Ik heb het over QR-codes, ofwel 2-dimensionale streepjescodes. Bij een QR-code wordt de informatie horizontaal en verticaal gecodeerd en uitgelezen. Daardoor kan een QR-code veel meer informatie bevatten dan een traditionele barcode, die alleen horizontaal wordt gebruikt.
Nooit meer typen…
De QR(Quick Response)-code is een Japanse vinding die oorspronkelijk werd gebruikt in de autoindustrie. En quick it is! Tegenwoordig kan elke smartphone met camerafunctie QR-codes scannen (met een speciale app) en de informatie van de code direct opslaan op de telefoon. Een code met een URL kan zo via de mobiele browser direct verbinding maken met de website die bij de URL hoort, een code die contactinformatie bevat, slaat deze informatie meteen op in je telefoon, en wanneer een code een afspraak bevat, wordt deze meteen in je agenda gezet. Groot voordeel: je hoeft niets meer in te voeren in je gsm. Zien hoe dit werkt? Kijk wat er gebeurt als u de code hierboven scant met uw smartphone. Naast het scannen van QR-codes, kan je online gratis je eigen QR-codes genereren.
Handig in het onderwijs
Ik zie grote mogelijkheden voor het onderwijs, want welke leerling in het VO heeft vandaag de dag geen smartphone?! Maar waar, wanneer en hoe zet je QR-codes in? Naar mijn idee juist op die momenten dat leerlingen niet achter een PC zitten. Want een QR-code op internet scannen, daar is geen lol aan te beleven. De uitdaging van het gebruik van QR-codes in het onderwijs is om de fysieke wereld met de virtuele (mobiele) wereld te verbinden. Een verbinding met een educatief doel dat bovendien aantrekkelijk gebracht moet worden.
Analoog + digitaal = ideaal
De meest voor de hand liggende manier is om QR-codes te verwerken in bestaand lesmateriaal. Analoog linken met digitaal. Wat er in het (werk)boek gedaan moet worden, kan worden versterkt met additionele informatie online (filmpjes, geluidsfragmenten of relevante websites). Een voorbeeld van een uitgever die daarop inspeelt, zie je in dit filmpje.
Spannende toepassingen
Er zijn meer spannende toepassingen op internet te vinden. Bij biologie wordt een skelet voorzien van codes om de namen van botten te leren, en bij een Amerikaanse high school is men schoolbreed enthousiast aan het werk met de codes, zoals dit filmpje laat zien. Van interactieve recensies in de schoolbieb (door QR-codes op de boeken te plakken), via proefjes in het scheikunde lab naar Franse woordenlijstjes in een podcast: de mogelijkheden zijn eindeloos.
Laat het geen eenrichtingsverkeer zijn! Leerlingen kunnen QR-codes gebruiken in hun werkstukken en presentaties. Bovendien kunnen groepjes die aan projecten werken QR-codes gebruiken om hun resultaten aan de school te presenteren.
Wie werkt er met QR-codes in het VO en wil zijn of haar praktijkvoorbeelden delen?
Meer lezen?
• Engelse blogpost over QR-codes in het onderwijs met heel veel links naar voorbeelden.
• Een interactief document met manieren op QR-codes in het onderwijs te gebruiken. Zelf een tip? Die kun je hier delen!
• Nederlandse blogpost van een leraar Frans over het gebruik van QR-codes in het onderwijs
Charlotte van Regenmortel, VCC Productions