Of je nou als docent voor een iPad-klas staat, je leerlingen zo nu en dan op hun smartphone laat werken of met enige regelmaat klassikaal apps inzet via het whiteboard… Steeds meer docenten zetten apps in ter ondersteuning van de dagelijkse lespraktijk. Maar hoe beslis je nou eigenlijk of een educatieve app daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft?
Schema’s, checklists, evaluatieformulieren, vragenlijsten… Het internet wemelt van de hulpmiddelen om apps te evalueren. Hier en daar verschillen ze van elkaar, maar over het algemeen ligt de nadruk bij deze hulpmiddelen op dezelfde factoren. Zo dient een educatieve app relevant te zijn, in die zin dat het gebruik meerwaarde oplevert voor de leerling. Ook moet er sprake zijn van flexibiliteit; leerlingen moeten de instellingen enigszins kunnen aanpassen naar eigen voorkeur. Verder is het volgens deze checklists belangrijk dat leerlingen gemotiveerd zijn om de educatieve app te gebruiken, dat ze enige feedback krijgen op hun prestaties en dat de 21e-eeuwse vaardigheden aan bod komen. Natuurlijk komen ook de inhoud en logistieke factoren als de gebruiksvriendelijkheid van een app aan bod. Ook zijn er docenten die gebruik maken van het Nederlandse Eduapp: een platform waar je educatieve apps, inspirerende lesideeën en reviews kunt vinden.
Met de wat uitgebreidere checklists is het ook mogelijk om apps te evalueren aan de hand van de taxonomie van Bloom of op bruikbaarheid aan de hand van de meervoudige intelligenties van Gardner. Opvallend is wel dat veruit de meeste posts, downloadbare tools en artikelen over dit onderwerp dateren uit 2011 en 2012. Dat is dus al even geleden. Zou dat betekenen dat er overeenstemming is over de manier waarop je educatieve apps beoordeeld? Of doet iedereen het gewoon op z’n eigen manier?
Favoriete educatieve apps
Ik denk het laatste. Wanneer ik apps evalueer voor Onderwijs van Morgen dan doe ik dat rond een bepaald thema. Apps voor storytelling en presentaties bijvoorbeeld. Of specifiek voor docenten, om te leren programmeren of als ondersteuning bij het talenonderwijs. Het thema stelt me in staat om gerelateerde apps met elkaar te vergelijken. Op welke punten verschillen ze van elkaar? En wat heeft dat gevolgen voor de dagelijkse lespraktijk? Over het algemeen stel ik mezelf bij de selectie van educatieve apps de volgende vragen: Wat kun je ermee? Hoe werkt het? Op welke manier kan deze app een ondersteunende rol in het onderwijs spelen? De blogserie ‘Favoriete educatieve apps‘ is daarmee informerend van aard. De concrete praktijkervaring ligt namelijk bij de docent, niet hier op de redactie.
Hoe doe jij dat?
Over praktijkervaring gesproken: Hoe beoordeel jij als docent educatieve apps? Ik kan me voorstellen dat je nog veel meer gefocust bent op de didactische waarde van een educatieve app. En als docent weet je als geen ander of leerlingen er ook daadwerkelijk actief en betrokken mee aan de slag gaan. Een app kan op het eerste gezicht nog zo goed in elkaar zitten, als leerlingen er niks aan vinden dan schiet het niet op. Ben jij een docent met een duidelijke visie op app-evaluatie of geef je juist de voorkeur aan een vrijblijvende benadering – bijvoorbeeld door ze gewoon uit te proberen? Onderwijs van Morgen gaat graag met jullie in gesprek! Laat jouw visie, tips en aanbevelingen achter via onderstaand reactieformulier en stuur een e-mail met je contactgegevens naar renee.conradi@malmberg.nl.