Het YouTube-filmpje is natuurlijk een persiflage op ‘Het Nieuwe Leren’. Het doet dan ook geen recht aan de inspanningen die scholen zich getroosten om hun leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomst. Het is echter wel veelzeggend dat het geen enkele moeite kost om filmpjes te vinden die de spot drijven met deze opvatting over onderwijs.
In de hierna komende serie van drie artikelen wil ik met tenminste vier groepen lezers aan de slag gaan. Op de eerste plaats zijn daar de scholen die voor de taak staan honderdduizenden leerlingen goed onderwijs te bieden. Op de tweede plaats zie ik de onderwijsondersteuners, waaronder ik onder meer de Landelijke Pedagogische Centra en gespecialiseerde bureaus versta. Dan zijn er op de derde plaats de wetenschappers van hogescholen en universiteiten die zich met onderwijsgerelateerde zaken bezighouden, zoals onderzoek doen en advies geven. En op de vierde plaats wil ik de huiswerkinstituten bij deze discussie betrekken. Dit is voor mijzelf ook een verrassing. Maar toen ik nummer 43 van Elsevier las, besefte ik dat deze belangrijke speler in een soort nichepositie een rol speelt op de onderwijsmarkt. Deze nichespeler zorgt er mede voor dat de resultaten van onze scholen beter zijn dan zonder hun inzet. Het artikel in Elsevier had als kop: “HUISWERK? Dat doen ze buiten de deur”. Eigenlijk zouden we kunnen zeggen dat het de ouders zijn die via deze instituten een corrigerende rol spelen. Zij grijpen in waar onze overheid faalt. Als vijfde (passieve) groep wil ik de onderwijsspecialisten van de Tweede Kamer op de hoogte houden van deze discussie.
Huiswerkinstituten
Wist u dat zo’n 100.000 leerlingen ondersteund worden door een huiswerkinstituut? En dat er ca. 800 huiswerkinstituten zijn? Wist u dat ouders miljoenen extra investeren, omdat zij vrezen dat hun kinderen het op school anders niet kunnen redden? En dat deze extra hulp alleen voorbehouden is aan kinderen van ouders die dit ook kunnen betalen? Er moet dus iets mis zijn met ons onderwijs.
Ik ben al jaren bezig om uit te vinden wat de belangrijkste oorzaak is van het falen van ons onderwijs. Ik meen na vele jaren een diepe, en misschien wel de diepste, oorzaak te hebben gevonden. Ik heb deze ook genoemd in het artikel Bom onder het Nieuwe Leren. Het antwoord vond ik in twee belangrijke werken van Robert Kegan. Mijn antwoorden werden bevestigd in het manifest van drs. Coen Free en in een belangrijk artikel van Tom Luken. Beiden zijn genoemd in dit vorige artikel.
Het vervolg van deze serie
In de drie komende artikelen zal ik met u ingaan op achtereenvolgens:
• De brugklassers
• De leerlingen van de klassen 2 en 3
• De leerlingen van de klassen 4, 5 en 6
Als u daadwerkelijk mee wilt doen aan de discussie, is het belangrijk dat u de volgende artikelen (nog eens) leest over de theorie van Kegan:
./het-volwassen-brein-3-de-docent-1
./het-volwassen-brein-4 (de docent 2)
./het-volwassen-brein-5 (de docent en de leerlingen)
./het-volwassen-brein-6 (de jonge docent)
./het-volwassen-brein-7-de-mentor
De artikelen zullen een mix laten zien van een geheel andere pedagogische insteek en didactische ondersteuning.
De eerste algemene vraag die ik u voorleg is: Wat ziet u als voordelen en nadelen van ‘Het Nieuwe Leren’? Reageer!